HOOFDSTUK
18b
Individuele
plicht
en de ene weg der bevrijding
(41)
'O
overwinnaar
van je tegenstanders, ontwikkeld uit de kwaliteiten
van de materiële natuur zijn er de beroepsmatige
bezigheden verdeeld naar de individuele aard van de
vier maatschappelijke klassen van de intellectuelen en
priesters, de overheidsdienaren en de militairen, de
handelaren en de boeren en de bedienden en
arbeiders38.
(42) De intellectuele inspanningen terwille van de
kennis, de wijsheid en het geloof in God zijn van de
aard der vrede, van zelfbeheersing en van verzaking,
zowel als van zuiverheid, tolerantie en eerlijkheid.
(43) De manier waarop overheidsdienaren tewerk gaan
wordt gekenmerkt door heldenmoed, krachtdadigheid,
vindingrijkheid in geval van probleemsituaties,
standvastigheid, generositeit en leiderschap. (44)
Naar de aard van de koopman treft men het ploegen, de
veehouderij en het handeldrijven als de plicht aan,
terwijl de taak van de arbeiders eruit bestaat dienst
te leveren.
(45) Als
ieder mens aan zijn plicht beantwoordt zal
volmaaktheid het resultaat zijn. Luister nu naar hoe
die volmaaktheid kan worden bereikt. (46) Als men zijn
plicht doet met datgene39
waar al de levende wezens hun bestaan aan te danken
hebben en waarvan dit alles is doortrokken, bereikt
een mens de volmaaktheid. (47) Het is beter gebrekkig
te zijn in het doen van de eigen
plicht40,
dan het er volmaakt vanaf te brengen op een vervreemde
manier, omdat men met het tewerk gaan volgens de eigen
aard nooit met zichzelf in conflict zal verkeren. (48)
Hoewel het maken van fouten onvermijdelijk is als men
werkt voor een resultaat o zoon van Elles, behoort men
nimmer zijn plicht te verzaken, omdat alles wat men
onderneemt zonder twijfel gepaard gaat met
vergissingen, zoals een vuur zich hult in een
rookgordijn. (49) Als men van een intelligentie is die
vrij is van gehechtheden en als men, zonder nog
verlangens te koesteren, in ieder opzicht zichzelf in
de hand heeft, bereikt men, met de wereldverzakende
orde, de volmaaktheid van het vrij zijn van karmische
terugslagen.
(50) Leer
van mij hoe, samenvattend, o zoon van Elles, zonder
mankeren de spirituele volmaaktheid wordt bereikt, het
stadium van de opperste kennis der filognosie. (51-53)
Als men met zijn intelligentie volkomen in het reine
is, verbonden is in zijn overtuiging en van regulatie
is met zaken als geluiden; als men het opgegeven heeft
met de voorwerpen van de zintuigen, afgezien heeft van
de hartstocht en een negatieve houding; als men
afgezonderd leeft, weinig eet en dat wat men zegt,
denkt en doet onder controle heeft; als men zijn
toevlucht gezocht heeft in de onthechting, de ganse
dag in het voorbije van de meditatie verkeert en als
men zich niet vereenzelvigt met zijn lichamelijkheid
of van fysiek overwicht, verbeelding, lust, woede en
materieel vergaren is, komt men, als men bevrijd van
bezitsdrang dan de vrede leeft, ervoor in aanmerking
in het spirituele zijn zelfverwerkelijking te vinden.
(54) Men bereikt mijn bovenzinnelijke dienst als men,
met het leiden van een spiritueel bestaan, voor het
genoegen van de ziel weet te leven en men, met het
zich nimmer beklagen of verlangens koesteren, van een
gelijkgezinde geest is jegens alle levende wezens.
(55) Men kent mij als men toegewijd van dienst is,
want dat is wat ik in werkelijkheid ben; zo gauw men
mij op die manier kent, heeft men toegang tot mij
gekregen. (56) Naar de genade van mijn bescherming
bereikt men, ongeacht waar men zich mee bezighoudt, de
onvergankelijke eeuwige verblijfplaats. (57) Zorg
ervoor dat je je de hele dag van mij bewust bent door
doelgericht alle mogelijke overwegingen van
baatzuchtige aard op te geven - dat wil zeggen, onder
mijn leiding je toevlucht te zoeken in een in de yoga
verenigde intelligentie. (58) Bewust van mij zul je
door mijn genade alle belemmeringen te boven komen,
maar als je, anderzijds, op een egotrip, erin mislukt
hieraan te beantwoorden zal je je verloren weten. (59)
Als je, als een escapist, probeert je te verschuilen
in egoïsme en weigert voor jezelf op te komen heb
je het bij het verkeerde eind; met de positie die je
in de materiële wereld inneemt, heb je feitelijk
geen keuze. (60) Gebonden aan je eigen handelen
overeenkomstig de geboorte die je nam, geef je er, in
staat van begoocheling, de voorkeur aan je niet bezig
te houden met dat, o zoon van Elles, wat je zelfs
onwillekeurig zult doen. (61) Aily, God houdt zich op
in het hart van alle levende wezens, waar Hij aan
ieder schepsel dat onderworpen is aan het mechanische
van de uiterlijke illusie sturing geeft. (62) Geef je
in ieder opzicht aan Hem over o zoon van de Veelen,
bij Zijn genade zal je het hoogste verblijf van de
eeuwige vrede bereiken. (63) Tot zover mijn
verklaringen over het grotere geheim van de
vertrouwelijke kennis; denk er hier en nu goed over na
en doe dan dat wat je wenselijk acht.
(64) Het
is omdat je mij zo dierbaar bent dat ik, voor je eigen
bestwil, nogmaals dit meest vertrouwelijke gedeelte
van heel mijn verheven instructie onder woorden breng:
(65) Denk aan me, wordt mijn toegewijde, aanbid me en
bewijs me de eer, en ik beloof je, aangezien je mij
lief bent, dat je mij zonder mankeren zult bereiken.
(66) Als je op mij uit bent als de enige waar je je
aan moet overgeven en alle andere manieren van
rechtschapen tewerk gaan laat varen, zal ik je
verlossen van alle moeilijkheden die je ten deel
vallen, maak je geen zorgen! (67) Maar onthul dit
nooit aan iemand die niet boetvaardig is, die niet
toegewijd is, noch aan iemand die niet bereid is te
luisteren of aan iemand die zich tegen mij heeft
gekeerd. (68) Hij die aan toegewijde mensen uitleg
verschaft over dit meest vertrouwelijke geheim van
mij, houdt zich in relatie tot mij bezig met
bovenzinnelijke, toegewijde dienst en zal mij zonder
twijfel bereiken. (69) Er is onder de mensen niemand
die mij liever is, noch zal er op aarde ook maar
iemand zijn die mij liever zal worden dan zo iemand.
(70) Door het offer terwille van de kennis dat
gebracht wordt door een persoon die dit heilige
gesprek van ons bestudeert, zal ik aanbeden zijn. Dat
is hoe ik het zie. (71) Dat menselijk wezen dat met
geloof, vrij van afgunst, ernaar luistert, zal,
behalve bevrijd te raken, ook de gunstige werelden der
godvruchtigen bereiken. (72) O zoon van tante Elles,
kon je volgen wat ik allemaal aan het uitleggen was?
Is de begoocheling die teweeggebracht werd door een
gebrek aan kennis nu verdreven, o winnaar van de
weelde?'
(73) Aily
zei: 'De illusie is verdreven en mijn geheugen is weer
terug. Jouw genade nam mijn twijfels weg o onfeilbare,
ik sta nu weer met mijn benen op de grond. Ik zal doen
wat je me gezegd hebt te doen.' "
(74) Ellert
zei: "Dit is wat ik vernam van het wonderbaarlijke en
verbluffende gesprek tussen de grote zielen Adri en
Aily. (75) Dankzij grootvader Asaph16,
kon ik uit de eerste hand uit de mond van Adri, de
meester van het zich verenigen in het bewustzijn in
eigen persoon, horen hoe dit geheim betreffende het
opperste van de yoga ter sprake kwam. (76) O meester
van de politiek, het herhaaldelijk terugdenken aan dit
prachtige en vrome gesprek tussen de man van de
schoonheid en Aily, doet mijn hart telkens weer
overlopen van vreugde. (77) En ook ben ik, iedere keer
als ik mij die ontzaglijk verbazingwekkende gedaante
van Adri weer voor de geest haal o bestuurder der
mensen, tot mijn grote vreugde keer op keer getroffen
door verwondering. (78) Ik ben ervan overtuigd dat
overal waar de meester in de yoga Adri en de zoon van
Elles met zijn speeches en oneliners te vinden zijn,
men daar verzekerd is van de volheid, de victorie, een
grote macht en een hoogstaande moraal."
Aldus
eindigt Een Lied van Geluk - een moderne
Gîtâ, die gedurende de maand april 2760
AUC12
werd vertaald naar de geest van zijn tijd, door Anand
Aadhar Prabhu41,
de meester in de filognosie genaamd Basisgeluk. Hij
deed dit ten dienste van het goddelijk gezelschap van
de grote zielen van zijn tijd en de velen die hem
voorgingen in deze
taak.