musicbutton

 


 

  

  

 

  

Waarschuwing: bestudeer deze regels stuk voor stuk. Dit boek beschouwen als een lopend verhaal is een vergissing. Meer dan een paar regels tegelijk bestuderen is beslist af te raden.
 

a) Wees sportief.
b) Forceer jezelf niet.
c) Eet gezondheidsvoedsel.
d) Stop met roken en drinken.
e) Blijf oefenen.
f) Volg de instructies.
g) Vermijd drugs.
h) Wees een team.
i) Vloek noch vervloek.
j) Douche altijd.
k) Neem voorzorgsmaatregelen.
l) Heb uw tegenstander lief.
m) Nodig uit voor een spel.
n) Speel zoveel als mogelijk is buitenshuis.
o) Respekteer de regels en dien de goedheid.
p) Mediteer vooraf en achteraf.
q) Stop met een spel dat verkeerd uitpakt.
r) Speel voor het spel en niet voor de winst.
s) Neem uw eigen strategie in acht.
t) Zorg voor een onpartijdige beoordelaar.
u) Wees niet bang voor een psychologisch spel.
v) Denk er altijd aan je tegenstander voor het spel te bedanken.
w) Heb er geen hekel aan om een buitenstaander of een beginner te zijn.
x) Gok niet op uitkomst.
y) Identificeer je met het eerbare.
z) Accepteer je glorie en verlies gelijkmoedig.

 

 

          a) Wees sportief.

Sport is gedefiniëerd als fysieke aktiviteit waar men uit plezier mee bezig is. Waar het in de ware sport allemaal om draait is de kontrole over het lichaam. M.b.v. de geest wordt het lichaam beheerst door de ziel (afb.). Dus is het allereerst van belang niet je ziel te verliezen, maar je er naar behoren mee gelijk te richten. Het ware genoegen, geluk, wordt gevonden in het zich gewetensvol herinnerende zelf. Dus moet men op de eerste plaats spelen volgens de regels van de ziel. Vandaar kan de goedheid van de sport er zijn: het succes van geen woorden meer hebben, maar daden. 

 

           b) Forceer jezelf niet.

Er is een berucht konflikt tussen de geest en de emoties. Veel mensen zijn verward hun gedachten en gevoelens tegengesteld te zien. De geest kan worden gedreven door een lager motief waarbij de ziel alarm slaat met gevoelens over het feit dat het verkeerde programma in werking is. Ook het lichaam kan worden gekonditioneerd of onder de invloed staan van een lagere drift waarbij de geest alarm slaat dat dat soort gevoelens niet samengaan met het programma van de ziel. Op beide manieren is men geneigd het andere te forceren. Er is geen recept dat zegt dat gedachten of gevoelens de voorrang zou moeten worden verleend. Er zijn recepten voor het gelijkrichten met de ziel. De ziel communiceert d.m.v. emoties en gedachten en op de juiste manier gelijkgericht zijn de twee in harmonie waarbij geen forceren plaatsvindt. Materiële motieven volgend kan men denken dat men of pijn moet lijden in het mislukken van het volgen van het emotionele, of dat men onder waanzin moet lijden er niet in slagend het gezonde verstand te volgen. Je gelijk richtend echter ontsnapt men eraan verstrikt te raken in de dualiteit (afb.). Je gelijk richten met de ziel betekent dat de relatie met het lichaam wordt hersteld door middel van oefeningen. Niet alleen moet de geest vanuit het spiritueel motief worden getraind, maar ook moet vanuit datzelfde motief het lichaam leren beantwoorden aan de definitie van de sport: men doet het alleen maar om zich om te beginnen goed te voelen, niet terwille van het nummer één zijn. Dus gaat het er met de basisoefening niet om vaardigheid, spieren of uithoudingsvermogen te kweken, maar eenvoudig om je goed te voelen in je lichaam zoals het is. Fundamenteel gezien forceert men zich niet tot enige prestatie of uitkomst maar gaat men over tot lichamelijke aktiviteiten ter wille van de aktiviteit zelf. Dit staat algemeen bekend over de hele wereld onder verschillende benamingen als buigen en strekken. De indiërs doen het zus, de chinezen doen het zo en de westerlingen noemen het zo en zo. Hoe dan ook genaamd wordt de geest fundamenteel met het lichaam gelijkgericht door eenvoudige oefening overeenkomstig een persoonlijk geprefereerd patroon. Spieren worden gerekt en aangespannen om ze kracht te geven. Bijgevolg wordt de bloedsomloop verbeterd en voelt men zich daar goed van. Regelmatig het lichaam op deze wijze inspannen zonder het te forceren brengt de geest tot rust en maakt het lichaam soepel. Het is zelfs voorgeschreven als een voorwaarde voor de juiste meditatie. Men kan merken dat men gevangen is in konditioneringen als het lichaam bij tijd en wijle verstijft. Beseffend waar de stijfheid vandaan komt biedt het oefenen ruimte aan het mediteren van alternatieven om de stijf makende konditionering te overwinnen. Dit is beter dan zichzelf forceren tegen de konditionering in waardoor men op pijn uitloopt of in waanzin vervalt. 

 

           c) Eet gezondheidsvoedsel.

Gezond eten betekent voornamelijk niet te veel eten. Teveel eten leidt tot allerlei ziekten teveel vet en teveel giftige afvalstoffen in het lichaam hebbend. Met name is het eten van vlees niet nodig. Eiwitten en essentiéle vitaminen kunnen worden verkregen uit bonen, granen en melkprodukten. Het verteren van vlees kost meer energie en produceert meer giftige afvalstoffen dan zuiver vegetarisch voedsel vanwege de meer complexe proteïnen in de vleesmaaltijd. Iedere dokter zal de gewone vleeseter aanraden meer divers te eten en meer lichaamsbeweging te hebben. Onze maag heeft niet werkelijk het zuur en het korte darmkanaal dat roofdieren hebben zodat halfverteerd vlees geneigd is te rotten in de darmen tenzij men zijn lichaam inspant om een meer aktief spijsverteringskanaal te hebben. Van nature eten vleesetende primaten slechts één keer in de vier à zes weken vlees om hun vitamine B12 , dat zeldzaam is in plantaardig voedsel, aan te vullen. Mensen kunnen het in melk vinden en voedselsupplementen als kelp en spirulina (een zeewier en een alg). Daarom is het bij omschakelen naar een meer vegetarisch stijl van gezondheidsvoeding het advies normaal te eten zoals men voorheen deed behalve dan het vervangen van de vleesmaaltijd met bonen-produkten aangevuld met kelp of sprirulina in geval niet genoeg vitaminen worden verkregen uit melkprodukten. Met het beperken van de hoeveelheid en soort van proteïnen die men tot zich neemt kan men op een rustiger manier leven zonder te stressen terwille van de ontlasting. Men zal niet minder sterk zijn in het lichaam gegeven een volwaardig dieet, noch zal men minder energie hebben het agressie-motief opgevend dat de roofdierenstijl zou rechtvaardigen. Men heeft precies dezelfde hoeveelheid chemicaliën ter beschikking en hetzelfde lichaam om mee te werken. Het is enkel de voedseldiscipline die verandert is. Moeilijkheden in het omschakelen van de ene stijl naar de andere kunnen worden toegeschreven aan een gebrek aan routine daar men altijd gekonditioneerd is op de oude manier door te gaan. Honger hoeft geen honger te zijn op de juiste manier afgekickt van de gewoonte van het vleeseten en teveel eten in het algemeen (afb.).  

 

           d) Stop met roken en drinken.

Met roken verliest men longcapaciteit daar de longen zich met slijm vullen terwille van de reiniging van de rookresten. Regelmatig roken zal het lichaam in ernstige mate belemmeren zich te herstellen tot de schone conditie en op die manier kunnen allerlei ziekten het gevolg zijn. Daarvan is kanker het meest berucht. Het wordt gezegd dat roken niet alleen tien jaar op je levensduur kan schelen maar dat het ook in ernstige mate het normale funktioneren belemmert vanwege een verminderde konditie en een geest geagiteerd door de gifstoffen. Nicotine vernauwt de bloedvaten en vervalst de concentratie. Men zal zelfs geconcentreerd zijn als het niet gewenst is, zodat gevangen in toxische stress men zijn normale positieve levenshouding zal verliezen. Verslavingen hebben een aparte psychologie voor zichzelf. De algemene noemer is ongeluk vanwege de intoxicatie. De ware oorzaak van het roken en andere intoxicaties is het onvermogen zich op de juiste wijze gelijk te richten met het belang van de waarheid: de ziel. Omdat men niet weet hoe zich te binden en de energieën te bundelen houdt men vast aan kunstmatige middelen hetgeen natuurlijk nooit zal bevredigen voorbij een zeker oppervlakkig effect of vervalsen. Het is escapisme met een onvermogen om te gaan met de waarheid van het leven.

Het drinken van alcohol geschied traditioneel terwille van de ontspanning en het je laten gaan. In het bijzonder moeten vleeseters hun lichamen bovenmatig inspannen om af te komen van hun giftige afvalstoffen. Op een onnatuurlijke manier gestresst zijn ze geneigd de kulturele omstandigheid ervan te beschuldigen en ontlenen ze daar in een snobistische verheffing in de aard van het roofdierachtige een wrokkige houding aan van minachting jegens de samenleving om hun alcoholmisbruik te rechtvaardigen. Zware verslaving volgt op de mislukking zich aan te passen in de negativistische benevelde toestand. Men kan jaren lang liegen om de schijn van gezondheid op te houden, maar het proces is moeilijk terug te draaien zonder een serieuze omslag naar de hogere waarden van de ziel.(afb.) Om te handhaven en succesvol te zijn in de sport en de samenleving in het algemeen, is helemaal niet roken en drinken het beste. Praktisch gezien zal een bewuste bekentenis naar de eeuwige waarden met een wijze houding van matiging wat betreft ieder bedwelmend middel (ook thee, cacao, koffie en softdrugs) een acceptabel resultaat opleveren. 

 

           e) Blijf oefenen.

Vasthoudendheid in het doen van oefeningen is belangrijk. Van het fundamentele belang van buigen en strekken kan men vele oefeningen meer hebben om vaardigheid en kracht te ontwikkelen met een zekere uitkomst op het oog. Al deze oefeningen moeten later weer worden opgegeven daar men ouder wordt en/of zijn doelen heeft bereikt. Men mag zelfs hopen dat de oefening geen schade heeft aangericht daar overontwikkelde spieren zullen vervetten als ze hun funktie verliezen. In het bijzonder is dat gevaarlijk voor de hartspier. Dus moet men aan de ene kant opgeven terwijl anderzijds men door moet gaan met basisoefeningen die kunnen doorgaan tot je dood. Eenvoudig buigen en strekken voor zover het gaat zal het lichaam fit houden voorzover dat ook op hoge leeftijd mogelijk is. Met de standvastigheid van oefenen zal de kunst van het zich gelijkrichten daarop volgen.  

 

           f) Volg de instructies.

Als je een apparaat koopt krijg je een gebruiksaanwijzing. Het is normaal deze instructies te volgen, hoewel altijd de verleiding sterk is te experimenteren zonder enige gebruiksaanwijzing te lezen. Met het apparaat van het menselijk lichaam is er met het spelen van de het levensspel dezelfde verleiding.: het is normaal te lezen over al de 'geboden' maar liever ontdekken we door schade en schande voor onszelf hoe het spel eigenlijk werkt. Eenmaal voorbij de leeftijd van 21 is de aandrang van de rijpe optie dermate sterk dat niet zelden kinderen, dociel als ze zijn, het er beter van afbrengen dan de ouders. Volwassenen maken hun eigen regels samenlevingen creërend die in het geheel niet overeenkomen met de bedoelingen van de boeken van instructie. Niemand zou willen beweren dat het gooien van atoombommen de ideale manier is om een gewapend konflikt te beëindigen. Niettemin gebeuren dergelijke dingen omdat de geschriften niet naar behoren zijn geraadpleegd en in de praktijk gebracht. Een ander aardig voorbeeld is onze juliaans/gregoriaanse romeinse kalender: het is werkelijk een chaotische puinzooi die we alleen maar met de zon in overeenstemming hebben weten te brengen middels één reformatie. De puinhoop van het hebben van twee indelingen van de tijd die door elkaar heen lopen (datum en dag, week en maand), was nooit zo bedoeld in de oude geschriften van b.v. het Verre Oosten. Daarvandaan is de sobere notie afkomstig om één indeling te hebben voor zowel de dag als het jaar (tabellen). Maar alleen recentelijk kon dit worden opgemerkt daar niemand van die geschriften afwist terwijl degenen die er wel van afwisten afgezien van een maankalender zich niet echt verantwoordelijk voelden voor dergelijke technische details en de prioriteit gaven aan een aanpassing aan de romeinse stijl.

Niet volgend, maar onderrichtend en zo niet wetend van deze aanwijzingen konden veel verdraaingen van kultuur in onwetendheid ontspruiten, van de wereldkultuur een vaag idee makend van wat het zou kunnen zijn. Dit treft men ook aan in de afdeling van de sport waar allerlei soorten van regels mensen tegen elkaar opzetten daarbij de oorspronkelijke definitie uit het oog verliezend. Men zou sporten voor het genoegen en niet voor de vijandigheid tussen tegengestelde partijen zoals blijkt uit b.v. het wederzijds elkaar doden van voetbalsupporters in serieuze veldslagen van gewapend konflikt. De eigenlijke regels van de sport voorzien nauwlijks in de meditatie van de waarden van het zich gelijkrichten gefixeerd als ze zijn op het verwerven van punten, geld en status meer dan op het realiseren van een opperste beheersing van de sport. Wat vergeten is is dat het een andere definitie van sportief zijn is niet alleen onderhoudend, gevat of aimabel te zijn maar ook iemand te zijn die veranderlijkheid toont. Men zou aanpassingen moeten ontwikkelen op een hoger nivo van zelfverwerkelijking die dichter liggen bij de waarden en waarheid van het zich gelijkrichten. Zo bezien zou het consequent volgen van de regels leiden tot betere regels, hogere spelen en slimmere spelers. 

 

           g) Vermijd drugs.

Het is een basisregel die voortkomt uit de eeuwige waarde van de waarheidsliefde. Zij die in strijd met de waarheid verkeren voelen dat. Diegenen die de waarheid aanhangen die in konflikt is voelen dat. Niet wetende hoe de waarheid te definiëren, welke overeenkomstig het woordenboek te begrijpen is middels de ware staat der dingen als een overeenkomst met de feiten of de realiteit, lijden mensen en willen ze ontsnappen. Drugs bieden zo'n ontsnappingsmogelijkheid. Voor een psychiater is een mens ziek zo gauw hij niet in staat is het probleem van de waarheid de baas te blijven: een dergelijk iemand zou een medicijn nodig hebben aangezien zijn brein niet naar behoren functioneert. Voor een psycholoog echter is een behoeftig persoon niet ziek als zodanig maar een persoon eerlijk genoeg om toe te geven dat hij zijn horizon niet bereikt heeft, die ook nooit zal bereiken maar niettemin af moet gaan op een horizon. Hoewel de psycholoog de horizon niet precies kan omschrijven omdat hij waardevrij moet blijven, kan hij helpen om te ontdekken wat de positie is die de persoon heeft ingenomen en naar welke horizon er een perspectief zou zijn. Voor een filognost is de horizon bekend: liefde voor kennis betekent dat men altijd voor de ziel gaat. De naam van de therapie is orde, de naam van de autoriteit is God, en de vorm van God is de Tijd. De filognost is de vertegenwoordiger van de God van de Tijd en de Heer is de oorspronkelijke uitdrukking van zijn praktijk. Waarheidlievend kan hij niet zeggen wat de naam van de Heer is daar de Heer vele namen heeft. Daarin blijft hij de wetenschapper die niet vastbesloten is over de waarde van deze of gene Godheid.

Wat telt in het gevecht ter wille van de waarheid van de ziel is de aanpassing aan de Tijd en omstandigheden zo dat geen fixatie de liefde van de mens zal overheersen. Van kennis houdend vormen boeken het tweede medium, het eerste medium van de waarheid is de persoon zelf. Daarom komen de boeken, de media, op de tweede plaats t.o.v. de mens die de kennis zelf overdraagt. Als hij kan kiezen tussen het theater en de bioscoop zal hij het theater kiezen. Als hij moet kiezen tussen een tijdschema en een dynamische improvisatie op dat schema zal hij improviseren. Ook kiezend tussen de priester en de bijbel zal hij voor de priester kiezen. Als hij kan kiezen tussen vasthouden aan drugs en ze opgeven terwille van de orde van de ziel, zal hij het laatste kiezen. Een persoon die van de kennis houdt, een filognost, zal altijd praten en mediteren met mensen zo direkt als mogelijk is zonder wie of wat dan ook te verheerlijken. Daar zijn de drugs bij inbegrepen. Tijdelijk kan het zijn dat er drugs nodig zijn, maar chronisch gebruik ervan om te ontsnappen aan de uitdaging van de waarheid zal hij afwijzen. Geen beneveling van het bewustzijn mag worden gezien als de horizon waar men voor gaat hoewel men vaak de benevelde mistbanken van de neergang als uitgangspunt kan hebben. 

 

           h) Wees een team.

Voor de definitie van de waarheid is er overeenstemming nodig. Men moet een team vormen en saamhorig zijn. Een nieuwe (wereld)orde in overweging nemende is het meest waarschijnlijke geschrift van overeenstemming het (engelse) woordenboek. Wetend waar men over spreekt is er de kracht en het gevaar van een groepsego. Ego scheidt zichzelf als een kultureel specifiek iets af in verzet tegen anderen. Het is geïdentificeerd met het lichaam, een uniform, een geschrift, een stijl van viering etc. Het ego is zelfachting van de bemiddelaar tussen de ziel en de stoffelijke werkelijkheid (afb.). Geïdentificeerd met de materiële doelstelling en de plicht van het bemiddelen van het belang van de ziel vergetend wordt het vals en gevaarlijk. B.v. in het belang van de filognosie kan men een voorstel doen voor een nieuw ontwerp voor een klok. Maar voor de werkelijkheid van de ziel moet men eerlijk zeggen dat een dergelijke materiële onderneming voor een individu die de zaak zeer wel aankan met een normale klok en kalender als het aankomt op het regelen van alternatieven van tijdbeheer (zie tabellen), niet nodig is. Het materiële effect op de tweede plaats zettend is het belang van handhaving ter wille van de ziel gegarandeerd en het gevaar van de gewelddadige valsheid van het ego omzeild.

Naar het idee van de sport is hetzelfde waar: men moet een overeenkomst hebben over regels die de juiste bemiddeling vertegenwoordigen tussen de ziel (eeuwige waarden,<afb.>) en de materiële natuur (de regels van het spel). Zonder het eerste zal het ego vervalsen en zal de sport een neergang inhouden. Dus moeten de regels op één of andere manier de eeuwige waarden weerspiegelen. Het idee van het vormen van een team moet voorafgaan aan het spel, zoals iedereen weet. Het spel kan eruit bestaan dat men samenwerkt of oppositie voert, maar om te beginnen moet men één zijn. Om het voorbeeld van het voetbal te nemen: men zou allemaal goede voetballers moeten zijn, maar voor een spel moeten de teams daaraan voorafgaande worden samengesteld, niet lang van te voren zijn gefixeerd als een ego van oppositie. Een andere regel van gelijkheid is dat de reserve een gelijke kans van spelen moet hebben. Zo kan men b.v. met 32 spelers zich vlak voor het spel opsplitsen in twee teams , zeg maar rood en blauw uitgedrukt in armbanden en/of zweetbanden, terwijl ieder willekeurig gekozen team in tweeën zou moeten worden gedeeld met elf spelers en vijf reserves, terwijl de regel van het spel kan zijn dat een ieder die de bal uit het veld speelt moet worden vervangen door een reserve. Op die manier heeft iedereen een gelijke kans om te spelen terwijl de motivatie om de bal in het spel te houden ook versterkt is. Op deze manier kan geen valsheid van ego de teamspirit bederven terwijl iedereen een kans heeft zijn vaardigheid om de bal in het veld te houden kan bewijzen. De mensen komen dan ook voor een goede wedstrijd met goede spelers en niet zo zeer voor dit of dat team.  

 

           i) Vloek noch vervloek.

Krachttermen en ontevredenheid doen zich voor met de agressie die komt met het verlangen naar resultaten. Het spel kan worden overschaduwd door het verlangen om te winnen. De basis-filosofie zou moeten zijn dat de wil om te winnen het bewijs is van de onzekerheid dat men een winnende positie inneemt. Van het idee dat men alleen kan verliezen en dat men dus defensief moet zijn, is agressie veel beter te kontroleren. Derhalve moet het spel er zijn voor de kwaliteit van het spelen, niet voor de hoeveelheid goals die men maakt. Men kan, met het idee van voetbal, zich voorstellen dat de spelers op de eerste plaats gemotiveerd zijn om de bal in het spel te houden en aan de eigen zijde op die manier minuten van kontrole scorend terwijl het scoren van doelpunten kan worden ontmoedigd door de eerste partij die tien punten scoort de spelbreker te noemen. De bal zou dan in het eigen doel moeten worden geschoten dat wordt verdedigd door de tegenpartij die het exclusieve recht heeft op het verdedigingsgebied niet willende dat het spel wordt beeindigd. Het publiek zou beslissend zijn in het beoordelen van de kwaliteit van het spel en het stimuleren van spelers om te scoren of terughoudend te zijn. Zoals in het echte leven, moet men op zijn eigen doel afgaan scorend op de tijd van kontrole terwijl anderen je ervan proberen te weerhouden dat te bereiken door het spel zo lang mogelijk te rekken (niet langer dan vier maal twee is acht werkuren per dag). Dit is een "nederlands" soort van voetbal dichter bij de werkelijkheid verkerend dan het gewone soort voetbal dat slachtoffers maakt en vijanden van vals ego en winstmotieven. 

 

           j) Douche altijd.

In een goed spel moet men zich in het zweet lopen. Bij voorbeeld in het voorgaande voorbeeld van 'nederlands' voetbal zou men kunnen proberen om de bal in het verdedigingsgebied te houden, alleen maar onder elkaar trainend en de andere partij die buiten het gebied moet blijven, negerend. Het publiek zou dat moeten afkeuren als zijnde vervelend met de filosofie dat winnen zonder zweet in het geheel geen goede sport is. De regel kan uitdrukking vinden in het feit dat de tijd van kontrole in het verdedigingsgebied niet meetelt voor de overwinning zodat het team altijd gemotiveerd is de konfrontatie aan te gaan vastbesloten te scoren en het spel te beëindigen of dat juist niet door niet te scoren en uit te zijn op balbezit. Het is precies als monniken die niet in het klooster kunnen blijven om de eer van de orde te kunnen behouden. De eer van de orde bestaat eruit een missie te hebben en te scoren op het vermogen tot beheersen ofwel je doel te bereiken hoewel tegengewerkt door de 'onwetenden'. De douche die iedere sportieveling moet nemen na het spel moet zijn als het publiek dat juicht om het succes. Geen zweet betekent ook geen succes en ook geen overwinning. Alleen de goede wil om jezelf te willen verdedigen (het bezit van de 'bal'). in de konfrontatie met mensen met een ander doel kan het succes geven dat je echt kan noemen en de douche opleveren die je dan ook verdient. De douche niet willen is eenvoudigweg voor jezelf een smerig spel. Dit doet denken aan wat traditioneel de klassestrijd word genoemd: de verschillende status-oriëntatiegroepen mogen hun eigen spelen spelen die alleen meetellen voor een overwinning als ze erin slagen de konfrontatie met een andere groep aan te gaan. Het aldus verkregen zweet mag niet worden gevreesd aangezien in het echte spel van het 'nederlands' voetbal de partijen niet gefixeerd zijn maar at random worden uitgekozen ongeacht de statusoriëntatie van de geselecteerden. Misschien is de uniformiteit van een team meer succesvol naar statusoriëntatie, of misschien is een mix meer succesvol. De tijd zal het leren wat wanneer zal heersen. Zweet als zodanig betekent dat men niet vreest zo lang men zich het doel herinnert van de ziel waar men voor gaat. In een dergelijk spel van samenleving wordt zowel het individuele (de status-oriëntatie) als de geest van het teamwork bevorderd. De kleuren van de teams kunnen hun uitdrukking vinden middels de arm-banden en/of zweetbanden in het rood en blauw (met de scheidsrechter in het wit) terwijl het individu zich mag kleden in voetbalkleding in de kleuren van zijn statusoriëntatie (afb.). 

 

           k) Neem voorzorgsmaatregelen.

De gebruikelijke manier om voorzorgsmaatregelen te nemen is uittesten en uitproberen in trainingen en onderricht. Daartoe bestaat één van die voorzorgen eruit om niet een junior of aspirant lid van de orde toe te staan het spel te domineren, vast te leggen of te bepalen. Ten minste zou er een eerste inwijding in het leven, de uitgerijpte leeftijd, een erkende betrokkenheid, een toegegeven status (afb.), zoals onderkend middels een zekere leeftijd, diploma, speciale verdienste of een prijs (een 'zilveren ster') moeten zijn voordat de status (afb.) van onafhankelijkheid kan worden ondersteund (pict.). Alleen van onafhankelijke mensen, gerijpt in de filognosie van de orde, kan een verantwoordelijke houding worden verwacht. Ze kunnen instaan voor hun eigen betrokkenheid en identiteit en een waardig lid zijn van een partij van samenwerking. Om te leren is geduld de belangrijkste voorzorg. Het is de waarheid van de mens die wikt en God die beschikt. Natuurlijk mag iedere groep jongeren een spelletje 'nederlands' voetbal spelen voor zichzelf, maar naar de parallel in de samenleving kan het nou eenmaal je hele leven duren om zoiets te bereiken..

Voorzorgen zijn er om te voorkomen dat men de kontrole verliest. Zodoende moet een schema van aktiviteiten worden aanvaard dat middels de tijd de behoefte aan de juiste educatie, vooruitgang, identiteit, gelijkrichting, binding en onafhankelijkheid regelt. De levensstadia zouden moeten worden gerespecteerd zowel als de dagelijkse routines nodig om iedere kultuur voor zichzelf te kunnen regelen. Zo ook kan een bepaalde sport voor zichzelf worden beschouwd als een voorzorg; het voorkomt dat mensen vervreemden van de ware structuur en de aard van het spelen zelf. Men zou, door het spel, zich moeten realiseren dat het hele leven een spel is waarbij er vele complicaties van interaktie tussen het 'gehoor' of het 'publiek' en de tegengestelde partijen zijn waarbij men niettemin zijn eigen identiteit behoudt. 

 

           l) Heb uw tegenstander lief.

Mensen spelen verschillende spelen. Het populairste spel is niet noodzakelijk het beste echter. Zo hebben we wedijver tussen verschillende spelen en binnen een spel zelf. Een integer spel is een ongecorrumpeerd spel. Corruptie betekent dat de dingen slecht gaan vanwege het innen van penningen b.v. Een spel dat tot morele degradatie leidt is een slecht spel. Gecorrumpeerd verliest men kwaliteit en karakter vanwege het missen van de principes. Om een behoorlijk spel te hebben dat karakter en kwaliteit ondersteunt zijn er regulerende principes nodig. Dit leidt tot het fundamentele inzicht van de eeuwige waarden. Als men eenmaal het spel goed krijgt volgens deze richtlijnen kan het voeren van oppositie de liefde van je leven zijn (afb.).

Om het spel in orde te hebben moeten er sancties zijn wat betreft de basis waarden. Mensen die de orde respekteren zouden moeten worden beloond terwijl overtredingen bestraft zouden moeten worden. Een spel dat de eeuwige waarden vertegenwoordigt, de kwaliteit en het karakter, kan niet zonder deze sancties. Het spelen van de bal is, met het voorbeeld van 'nederlands voetbal' beloond, maar alleen team-gewijs en buiten het eigen verdedigingsgebied. Scoren in het eigen doel wordt op zichzelf niet beloond, terwijl scoren in het doel van de andere partij wordt beschouwd als het buiten het veld spelen en wordt dus gesanctioneerd. De bal mag niet worden gespeeld met de handen en het uit het veld spelen of scoren via het lichaam van iemand anders zal worden beschouwd alsof er gespeeld is door de laatste persoon die de bal aanraakte. Daarom telt het scoren van een doelpunt niet als een tegenstander de bal heeft aangeraakt. In het verdedigingsgebied mag de tegenstander de bal aanraken. Er is geen vaste doelman: alle spelers kunnen een keeper zijn en kunnen elkaar in het verdedigingsgebied zelfs de bal toegooien. Dit resulteert ook in het feit dat het buiten het veld trappen van de bal via het lichaam van een tegenstander er toe zal leiden dat men die uit het veld trapt. Zo kan het spel ook ruig zijn. Aangezien men op tijd speelt kan het team met de langste tijd zoveel scoren als ze willen en het spel beëindigen om zich van de overwinning te verzekeren. Dit garandeert de motivatie om doelpunten te scoren. Van de andere kant bezien kan het verliezende team alleen gemotiveerd zijn om tijd te winnen in het beheersen van de bal zonder te scoren daar scoren de overwinning van de tegenpartij zou veilig stellen.

In de parallel met het echte leven zou het spelen met de hand gelijk staan met constructieve, vruchtdragende aktiviteit: iets maken, knutselen. Het verdedigingsgebied zou gelijk staan met de privé-sfeer waar geen opponent het elkaar toewerpen van de bal, om elkaar of de kinderen te trainen, kan verstoren. Iemand uit het veld trappen zou gelijk staan aan beschuldigen, erin luizen, projecteren, misbruiken en dergelijke. Op de reservebank zitten zou gelijk zijn aan het zitten zonder een vaste dienstbetrekking. Het besturen van de samenleving naar de ideeën van het 'nederlands voetbal' zou betekenen dat iedereen fit zou blijven in de sociale zekerheid klaar om iemand te vervangen die beschuldigd wordt, gebrandmerkt, misbruikt of anderszins het slachtoffer wordt. Het spelen van de bal buiten het veld zou gelijk staan met niet-reageren-op zonder dat men de bal voor het team kwijtraakt. Niet verplicht zijnde om te reageren is men vrij zich terug te trekken in de reserve positie erop vertrouwend dat vroeg of laat vervanging bij tourbeurt nodig is. De bal raakt men niet kwijt, alleen de speler is vervangen. De bal zelf zou een vorm van betrokkenheid bij het werk zijn: een kontrakt, een overeenkomst, een projekt, een voorstel, etc. Dit alles betekent dat het essentiëel voor een gezonde samenleving zou zijn om het werk gaande te houden door het behouden van overeenkomsten, het maken van nieuwe afspraken, de tijd afspreken voor het scoren van doelpunten, het vaststellen van beleidsmaatregelen, etc. Een zieke samenleving zou ofwel in ernstige mate nergens op reageren (zoals b.v. tijdens vakanties), het spelen van de bal buiten het spel, of het niet in staat zijn overeen te stemmen over het werk door het onvermogen om de bal in het team te houden of de capaciteiten van het team te onderkennen. Een zieke samenleving of een slecht team kunnen worden herkend aan de lust anderen uit het veld te trappen (op die manier de bal voor het team verliezend), het zonder onderscheid willen scoren in het doel van de ander (er zelf buiten vallen anderen in de verdediging drukkend) of binnen de sfeer van het prive-belang blijven (overmatig defensief het spel helemaal niet spelend door het diskwalificeren van de tegenstander). Heb uw tegenstander lief betekent het spel te spelen naar de volle capaciteit alle mogelijke spelers erbij betrekkend. 

 

           m) Nodig uit voor een spel.

Om voor een spel uit te kunnen nodigen moet men het er eerst over eens zijn wie tot de reserve behoort, wie zou spelen en met welke strategie of bal men graag zou willen spelen. Eerst kan het team hierover tot overeenstemming komen of de strategie later bijstellen met het stoppen van het spel de bal in het eigen gebied houdend. Voor de voorbereiding van een spel bestaat het eerste initiatief eruit een bal te krijgen, een initiatief te nemen voor aktie. Dan moet men de geschikte partners of een team zien te vinden en dan moet men overeenstemmen wat betreft de strategie of terugkeren naar de tekentafel voor een andere bal of team meer bereid tot het voorstel van een spel. Als er eenmaal overeenstemming is over de bal en de strategie van het spel, moet de tegenstander worden uitgenodigd mee te doen om tegengesteld de bal naar een ander doel te dirigeren en aan de strategie te beantwoorden. Om een fair spel te hebben is er een scheidsrechter nodig om te beslissen over de sancties en het respekteren van de tijd die men neemt voor het spelen om te beslissen wie er heeft gewonnen na het scoren van tien doelpunten of ertoe besluiten het spel af te breken na maximaal acht uur spelen.

Om de vergelijking door te trekken met het grotere spel van de samenleving mag iedere persoon zich een doel stellen met andere mensen: b.v. een theaterproduktie te hebben. Als het gezelschap na tien producties nog steeds bestaat mag men zeggen dat het spel is beëindigd wat betreft het concept van het bereiken van een strategie en een type bal. De tegenstander uitnodigen zou het adverteren zijn om een publiek te trekken dat op zichzelf ook een gemeenschap van mensen kan zijn die besturen naar hun eigen materiële doelstellingen van productie en beheer. Als die tien theater-produkties het uithouden met hetzelfde gezelschap in dezelfde gemeenschap, zou het aan onze lieve Heer van de Tijd, de scheidsrechter, zijn om te beslissen wie het gewonnen zou hebben op het scoren naar het concept van echte publieke speeltijd. Aldus bezien is uitnodigen tot een spel niet hetzelfde als het achter je laten van de privésfeer om naar het theater te gaan b.v.. Om dat ook zo te hebben is er een arbeids-overeenkomst nodig om te kunnen werken naar die uitgaande houding. Het spel winnen zou erkenning van het uitnodigende danwel uitgenodigde team inhouden: naar het theater b.v. kunnen mensen ertoe komen elkaar socialiserend te herkennen of te onderkennen dat een zeker uitvoerend gezelschap van een meer betekenisvolle sociale continentie is.  

 

           n) Speel zoveel als mogelijk is buitenshuis.

Deze regel heeft betrekking op het verschil tussen het het hebben van plezier en spelen in de privésfeer en het serieus betrokken zijn in een sociaal spel van wedijver om de gunst van de Heer van de Tijd die onze ziel zou behouden voor onze voorkeur van het dienen van het 'goede doel'. Aldus bezien zou het hebben van een wetenschappelijke leerschool, een politieke partij of een religie rondom de historische realiteit van een manifeste Heer allemaal behoren tot de privésfeer van een praktizerend vermogen, in de moraal trainend en plannend voor doelen en strategieën in voorbereiding. Het ware ervan is in feite de totaliteit van de samenleving buitenshuis bereid de confrontatie te aanvaarden van de verschillende gerijpte filosofieën, strategieën en doelstellingen. De bekende illusie dat deze of gene religie, filosofie of wetenschappelijke benadering het zou winnen en de wereld beheersen is hiermee ontkracht: men kan alleen zeggen dat tijdelijk dit of dat team het gewonnen heeft, maar dat, aangezien de samenleving alleen zinnig is met met het levensspel van de confrontatie van de verschillende partijen, er altijd het winnen van het spel zelf zal zijn en nooit één of ander team op de lange duur. Het is belangrijk te onthouden dat teams in het 'nederlands voetbal' worden gevormd terwille van het spel alleen. Men moet zich werkelijk terugtrekken en een nieuw team vormen na iedere spel. Voor iedere periode, verschijnen er nieuwe religies, wetenschappelijke denkmodellen en politieke strategieën om te bewijzen dat de oude aanpassingen een reformatie nodig hebben. Vechtend om de gunst van het grotere van de samenleving te winnen moeten allen delen in de vrije associatie (afb.) van de samenleving buitenshuis, teams vormend van welke aard dan ook. Hoewel teams elkaar kunnen bevechten kan niemand de noodzaak ontkennen van het spel zelf. Allen tesamen het spel verliezen is niets dan oorlog en totale vernietiging in de valse overtuiging dat iedere optie van teamwork privé onbeperkt zou kunnen heersen of bestaan zonder de spelen van oppositie te spelen in een faire en gereguleerde confrontatie. 

 

           o) Eerbiedig de regels en dien de goedheid.

Naar het grotere van de samenleving zijn de regels nogal duidelijk: ze zijn bij de wet ingesteld in overeenstemming met religieuze, wetenschappelijke en politieke overwegingen. Misschien is moeder natuur vergeten, maar ze zal de mensheid zeker laten weten en voelen wat de gevolgen zijn van overbevolking, vernietiging van diersoorten, ecologisch falen of het leven in gevaarlijke gebieden. Voor iedere sporter is dit niet anders: de regels van het spel zijn bekend terwijl het vergeten van de geliefde echtgenote thuis of het grotere belang van de samenleving, de ziel en de natuurlijke werkelijkheid, zijn gevolgen zal hebben. Het spel heet niet koken en poetsen. Noch heet het spel slapen en vergeten. Niettemin wordt een groot deel van het leven in beslag genomen door het belang van de private natuurlijke sfeer. In feite moet men de schizoïde positie van de mensen die zich heen en weer bewegen tussen de twee posities te boven komen. Het spel zou het natuurlijke belang omvatten, terwijl de privésfeer niet zijn politieke, religieuze en wetenschappelijke werkelijkheid kan worden ontzegd. Voor het spel, zowel als voor het privébelang, kan men een grote passie of onwetende indolentie hebben. Beslissend is de praktijk van het bereiken van en handhaven in de geaardheid goedheid.(afb.). Hiertoe moet men uitstijgen boven de lagere nivo's van persoonlijke integriteit te weten het sexuele, machtige, sociale of emotionele. Je hoofd erbij houden houdt in dat je je uitspreekt, inzicht ontwikkelt en het goddelijke van de zelfverwerkelijking in het alledaagse bereikt. (afb.). Middels de hogere nivo's bereikt men de zuivere goedheid van God, het doel en het goddelijke van de zelfverwerkelijking. Dit is het ware bestuurscentrum dat niemand kan vervalsen daar iedereen ermee verbonden is en ernaar gekontroleerd is. Naar de geaardheid goedheid kan alleen de realisatie standhouden dat men een dienaar is geworden van het goddelijk belang. Ieder lager motief van sexuele, dominante, sociale of emotionele aard zal worden gekleurd door de geaardheid hartstocht welke de woede als zijn schaduw heeft en de geaardheid der onwetendheid die wordt gevolgd door de waanzin (afb.). Volle kontinentie in de geaardheid goedheid met alle macht, rijkdom, schoonheid, kennis, verzaking en roem (afb.) kon alleen Onze Lieve Heer bereiken. Eenmaal aanvaard hebbend dat men als een normale profiteur van de samenleving altijd heeft te gaan voor die horizon van het ideale zelf die men nooit bereikt, kan de goedheid er zijn als een eenvoudig idee van dienstbaarheid in toewijding. Met het koesteren van afgunst, woede, bezitsdrang, lust misvattingen en trots (afb.) echter zal men, gehecht aan de bijprodukten of volheid van de geaardheid goedheid, het eigenlijke doel van de zelfverwerkelijking missen. Voor de goedheid moet men werken voor het spel van het accepteren van de uitdaging met het tegengestelde. Geen escapisme binnen welk systeem ook zal de goedheid en vrede brengen die de menselijke samenleving nodig heeft om te kunnen overleven met moeder natuur. Als eenmaal de regels van het spel vastliggen kan er de goedheid zijn van het accepteren van winnen en verliezen in een fair spel. 

 

           p) Mediteer vooraf en achteraf.

Niet mystificerend is meditatie doordacht zien en overwegen, contempleren. Het betekent dat men zijn oog moet fixeren op iets en er serieus over moet nadenken overeenkomstig een plan. Kort gezegd is meditatie serieuze overweging overeenkomstig een plan. Ergens aandacht aan besteden moet zowel voorafgaan aan akties als erop volgen. Zonder planning vooraf en evaluatie achteraf is er geen zelfcorrectie mogelijk. Zonder zelfcorrectie raken de dingen gefixeerd, dood en moeten ze worden opgegeven. Het complete van het leven en de evolutie is niets dan één voortdurende zelfcorrectie. Het is de manier waarop genen muteren en organismen werken. Gefixeerd sterft men terwijl aanpassing aan de veranderingen van de tijd de continentie van het bestaan, het overleven definiëren. Derhalve zal geen fixatie op welk materiëel iets stand houden. In essentie moet men gefixeerd zijn op de ziel in gewetensvolle zelfherinnering maar aangezien men altijd geïdentificeerd is met het lichaam voelt men angst: iets zal in de geest gebeuren als werkelijk het gewetensvolle en niet het fysieke het doel is. Het fysieke is in feite enkel het middel terwille van het doel der bezieling. Maar de ziel kan niet zonder het verstand bestaan terwijl de geest ervan het denken zal dirigeren. Meditatie geeft te denken, dat denken moet worden bestuurd volgens een geest en die geest moet door intelligentie met de ziel overeenstemmen. Als je één van die stappen mist zal angst het gevolg zijn: men zal het valse zelf of het lichaam dienen, en merken dat het denken negatief wordt de juiste geest missend en als gevolg daarvan zal men de kontrole over de aandriften van het lichaam verliezen.

Vele mensen denken dat sport etc. slechts een kwestie van lichamelijke oefening zou zijn: dat is hoe je de beheersing krijgt. Maar de werkelijkheid en noodzakelijkheid van de meditatie toont het anders: het lichaam wordt uiteindelijk beheerst door de motieven en werkelijkheid van de ziel. Het is net als met het gebruik van een computer: als de gebruiker tegen een programma inwerkt zal de computer òf het verkeerd doen eventueel het programma ruïnerend als virus of eenvoudigweg falen te presteren. Het menselijk lichaam is een organische computer die niet digitaal maar trilogisch (afb.) werkt onder natuurlijk gezag. Naar de dualiteit van het ja en nee zal er altijd de onzekerheidsfactor zijn van het alternatieve of de schaduw terwijl het geheel is onderworpen aan de natuur, de orde en tijdkwesties. De onzekerheid van het alternatieve zal vertragen tot bewuste omzichtige handelingen hetgeen gekend wordt als de beveiliging van de intelligentie als eenmaal geleerd is dat iedere optie mettertijd moet veranderen.

Het verschil tussen omzichtigheid en vrees wordt gegeven door het motief naar het doel waar men op af gaat. Materiële doelen scheppen angst terwijl spirituele doelen intelligentie zullen geven bewustzijn en geluk na waarheidlievende zelfverwerkelijking. De bedoeling van de geest missend wordt men ongelukkig, een leugenaar en een bezitterige egoïstische bedrieger. De zwakheid dienend wordt wordt men een lafaard, verrader en een blinde verslaafde aan financiële speculatie, doden zonder noodzaak, sex en bedwelmende middelen. 

 

           q) Stop met een spel dat verkeerd uitpakt.

Je fixerend op de uiterlijke verschijningsvormen van de wereld en er aandacht aan bestedend in de herinnering van de ziel, zal men goed en kwaad snel ontdekken: het slechte zal achterdochtig zijn, het kwade in anderen ziend ontsnappend aan het gewetensvolle en aldus ten val komen, terwijl het goede vertrouwen zal vinden het goede in anderen ziend met de juiste bedenkingen overeenkomstig het spirituele plan. Jonge onervaren tegenkulturen moeten vaak het wiel opnieuw uitvinden, alleen maar om te ontdekken wat iedereen al wist: ervaring is de beste leerschool. Bij voorbeeld vindt het spel van hofmakerij voor een relatie in de westerse wereld plaats in de discotheek. Maar de kontrole verloren hebbende in het gebruik van bedwelmende middelen draaide alles uit op vrije sex, commercialisme en de verheerlijking van het ego. De postmoderne situatie wordt gekenmerkt door angst voor de sex en criminele corruptie: de muziek is te hard en hectisch en de bedwelming is niet langer de legale alcohol maar de illegale soft of hard-drug. De angst voor de sex is problematisch: paren hebben moeite intimiteit te vinden daar er geen langzame muziek meer wordt gespeeld. De kriminele sfeer van illegale intoxicatie maakt paranoïde terwijl het gevaar van ongeneeslijke geslachtsziekten het vertrouwen in iedere mogelijke sexpartner ruïneert. Het wordt allemaal als een soort van autistische masturbatie waarbij geen enkele intelligentie stand kan houden en alle onschuld van de jeugd bedorven raakt.

Ouder en wijzer wordend door ervaring begint men de ervaring zelf uit te bannen altijd corrupt zijnde op het hedendaagse van een generatiekonflikt. Dit is in het geheel niet wat er bedoeld was: het zou niet moeten uitlopen op een generatiekonflikt van hippies die de volgende generatie verwerpen terwijl die generatie op zijn beurt later zichzelf op dezelfde manier weer verwerpt. In plaats daarvan was er een bevrijding over de generaties heen beoogd in een gezonde liefde voor sexuele partnerrelaties, het vieren van goede en populaire (dans)muziek vrij van misdaad, geestesziekte en verslaving. Spelen die corrumperen moeten worden vergeten daar slecht gezelschap je leven zal ruïneren. Maar daarbij moeten idealen niet worden opgegeven. Na generatiegewijze these en antithese moet natuurgewijs een synthese plaatsvinden. Het goede van de moderne generaties zal worden behouden in de stijl van b.v. een 'straight edge'-mentaliteit getemperd tot een minder fanatiek nivo, terwijl de bezieling van de voorgaande tegenkultuur een gezuiverde versie zal bieden van de zelfde oude manier. Op die manier kan de ervaring van de tegenkultuur worden gehandhaafd voor alle mensen van alle generaties als een welkome uitbreiding van het menselijk potentïeel: naar ons voorbeeld - het vermogen om bevrijding te vinden in het dansen in vrijheid zonder vrees. 

 

           r) Speel voor het spel en niet voor de winst.

Wat betreft het winnen en verliezen met een spel is het belangrijkste om te onthouden niet je ziel te verliezen; niet het gewetensvolle op te geven. Willen winnen, maar het spirituele bederven mag je weliswaar materiële macht of een positie bezorgen, maar in feite is de essentie verloren. De verliezers zijn de kankeraars: corrumperend valt men voor de verleiding van de bedwelming met een winstmotief, het karakter bedervend met illegitieme praktijken. Daarom is niet de materiële uitkomst beslissend maar de ervaring van het spel zelf: in feite houdt het levensspel nooit op hoewel het voortdurend van vorm veranderd; b.v. deze generatie is bang voor sex, terwijl de voorgaande er bovenmatig positief over kon zijn. Beiden hebben een gebrek aan goede regulatie of planning van formele bevrijding en kultuur gemeen. Essentiëel voor de vooruitgang hierin is het afzwakken van het winstmotief: geld en dergelijke is niet werkelijk zo belangrijk als eenmaal bekend is met wie men te maken heeft en wat de mogelijkheden van spenderen en verdienen zijn. De kwaliteit van de speler en het spel is van belang, niet zozeer de hoeveelheid spelers of de winst die dat zou opleveren. Hieruit kan het belang worden afgeleid van het opwaarderen van de formele structuur van de samenleving en op die wijze bekrachtigen van de kwaliteiten van de daarbij betrokken mensen. 

 

           s) Neem uw eigen strategie in acht.

Strategie is het resultaat van de ervaring: men heeft geleerd respekt te oefenen overeenkomstig bepaalde principes. Naar het uiterlijk effect zijn er even zoveel principes als er mensen zijn: ieder heeft zijn eigen versie van het idee van mens zijn. Dit kan heel verwarrend zijn. Jezelf zijn is een vaag idee van behoud van integriteit waarvoor er niets absoluuts bestaat, geen wetten of regels in het algemeen naar het schijnt. Maar bij nadere bestudering moet worden gezegd dat jezelf blijven een waarde is: het is een bekentenis naar de kultuur van de kontinentie. Kontinentie schijnt de essentie van de ware leer te zijn. Het betekent dat men zichzelf trouw zou moeten blijven; jezelf niet moet verraden. Dit is de helft van de eeuwige waarden: lieg niet en bedrieg niet terwille van het waar en rein zijn. De andere helft van delen en helpen is een sociale notie. Naar de eerste notie van continentie kan men egoïstisch zijn aangezien het betrekking heeft op het omgaan met jezelf. Maar aangezien niemand een eiland is kan de sociale optie niet worden ontkend. Wat dit betreft is het eerste 'ego-onderwerpende' principe het religieus algemeen bekende principe van het mededogen. Ter wille van het mededogen is het andere principe van de soberheid, de bereidheid te delen, aanvaard. Aldus realiserend dat het belang van het ego slechts de halve werkelijkheid is kan men niet ontkomen aan de zelfverloochenende liefdesprincipes van het mededogen en het niet bezitterig zijn. Het is niet een gebod maar een psychologische werkelijkheid waar niemand aan ontkomt. Liefde kan niet individueel worden afgeroepen, maar collectief kunnen we niet ontsnappen aan aan delen en helpen zonder in oorlog te raken. Individueel kan men uitkomen op geestesziekte falend in de psychologische behoefte om zèlf te helpen en je leven te delen. Men mag voor patiënt spelen en hulp van anderen afdwingen delend in ziekte. Niettemin worden de waarden bekrachtigd hoewel niet uitgeoefend naar het ideaal van de zelfverwerkelijking. De gerijpte optie van onafhankelijkheid kan het heel moeilijk maken om te ontdekken hoe we moeten delen en helpen zonder anderen de afhankelijkheid in te betuttelen en te manipuleren. Het is heel gemakkelijk om een valse autoriteit te worden die claimt beter te zijn dan degenen die behoeftig zijn. Maar om de ander een profiteur te noemen is onrechtvaardig daar iedereen profiteert van de verworvenheden van de voorvaderen. Dankbaarheid neemt heel natuurlijk de vorm aan van helpen en delen: men voelt zich schuldig zonder beschuldigd te zijn. Alleen op frustratie van dienstbaarheid en onvermogen om te delen doemen problemen op. Aldus worden werkeloosheid en individualisme als grote bedreigingen gezien in de moderne samenleving.

De dynamiek van de Tijd inziend en het leven als één geheel krijgt het vasthouden aan een strategie een andere betekenis. Het betekent dan vasthouden aan de principes (afb.) van de vooruitgang zonder om te zien. Zonder dit kan werkeloosheid niet worden herkend als een andere vorm van arbeid noch kan het individualisme dan worden herkend als een stadium van zelfverwerkelijking. De misvatting schuilt in het idee van gefixeerd zijn in een onoplosbaar probleem van werkeloosheid en egoïsme. Het is een kwestie van bewustzijn: men zou met de standaardmanier van denken moeten kappen en zich moeten afstemmen op het alternatieve alleen maar om een frisse kijk te hebben op precies dezelfde manier van leven. Men kan b.v. een politicus zijn met een eigen beleid, maar tegelijkertijd een bemiddelaar zijn in een andere staat van bewustzijn betrokken bij het belang van de Heer. De eerste optie mag een werkeloze individualist tonen terwijl de tweede optie een bezorgde dienaar toont. Laatstgenoemde is de visie van vooruitgang in zelfverwerkelijking terwijl de eerste behoort tot de 'niet-dit' staat van begoocheling van materiëel bewustzijn. Een eenvoudige manier om deze regel samen te vatten is te zeggen dat vooruitgang berust op inhoud en misvatting berust op identificatie met de vorm. 

 

           t) Zorg voor een onpartijdige beoordelaar.

Gevangen in de dualiteit van materiële oppositie loopt iedere sportieve of professionele wedijver de kans op een 'niet-dit'-realisatie van begoocheling. Deze staat is algemeen ongewenst, destructief en verzwakkend. Men vervreemdt, lijdt verlies en verliest kwaliteit als gevolg van de 'niet-dit'-realisatie. De hele betekenis van een spiritueel begrip van orde gaat over het verslaan van de illusies van het 'niet-dit'-soort van bewustzijn. Het gaat er niet om de standaardmanier zelf begoochelend te noemen. Het is door het gebrek aan bewustzijn van het complementerende en uitbreidende alternatief dat de misvatting post vat. Het negatieve gebrek aan respekt dat het kent als 'niet-dit' ruïneert alle respekt en vooruitgang van iedere goedheid van de standaardgemeenschap een nachtmerrie van verslaving, gevangenschap, en ziekte makend. De sleur hatend, het doorzettingsvermogen missend, mist men het niet wetende wat. Dat is misère. Om uit de oude misère te geraken van het 'voetbal' dat altijd lijden kende in misconcepties van oppositie, is de positie van de scheidsrechter nodig. De scheidsrechter zou niet gefixeerd moeten zijn op het turven van overtredingen en doelpunten, maar zou degene moeten zijn die beslist over de tijd om het vermogen tot beheersing te beoordelen. Aldus zal de scheidsrechter door de spelers worden gewaardeerd die een positieve sanctie nodig hebben voor hun spel. De onpartijdige beoordelaar zou niet de God moeten zijn die wordt gehaat en gevreesd daar hij altijd de zondaars zou straffen. De onpartijdige beoordelaar zou de medemens moeten zijn die in staat is boven de dualiteit te staan van de tegenstellingen beoordelend wanneer het spel terecht van deze of gene persoon en team is. De beoordelaar is onpartijdig als hij zelf niet in oppositie met het spel zelf verkeert dat vals zou zijn zonder hem. De beoordelaar zou enkel beoordelen en niet lijden onder de misvattingen van het 'niet-dit'-spel denkende dat hij de spelers kan kontroleren door middel van bestraffing. Het spel wordt gekontroleerd door zijn regels en de regels worden ontleend aan de natuurlijke werkelijkheid zoals God die gewild heeft. Een spel dat voortdurend de bestraffende autoriteit nodig heeft is eenvoudigweg een slecht spel dat revisie behoeft. En deze notie betreft niet alleen het engelse voetval. Ook b.v. in het politieke veld vermag de onpartijdige beoordelaar het de kwaliteit van een team te waarderen naar de duurzaamheid van zijn heerschappij. 

 

           u) Wees niet bang voor een psychologisch spel.

In het bijzonder in het geval van strategieën is er veel psychologie bij betrokken. De bedoeling van de kontrole wordt het best gediend door zich de psychologie van het spel voor de geest te halen. Als eenmaal de kontrolemechanismen worden begrepen kan zelfs verlies een overwinning inhouden inziend dat b.v. leeftijd, statusoriëntatie en ervaring beslissend zijn voor een overwinning. Er is altijd een vorm van psychologie gaande in ieder spel van het leven. Sommige spelen zijn enkel opgezet om het onbenul van een zekere psychologie uit te dagen. Bijvoorbeeld de wil om te winnen kan psychologisch worden beschouwd als een zwakheid alleen verliezers belonend met de bevrediging van een zeker inzicht. Dit niet wetend kunnen mensen er bang voor zijn om zelfs maar het spel te spelen: ze vermoeden een kwade genius die ze de afhankelijkheid in manipuleert. Met geesteszieke patiënten kan dit vaak worden waargenomen: de wil om onafhankelijk te zijn die volledig is verwrongen door de 'niet-dit'-aversie loopt uit op een chaos van zelfverwerkelijking waar zelfs niet de eigen denkimpressies zijn herkend als zijnde verbeelding van gezag in positieve identificatie met het ouderlijke. Van de verwrongenheid der weerlegging kankeren mensen en vallen ze terug de definities van de werkelijkheid verdraaiend naar begrippen van regels en spelen die nooit boven de dualiteit uit kunnen stijgen. Religieus is de sociale ontsporing van het 'niet-dit' denken een valse profetie genoemd, wetenschappelijk heet het oplegging en politiek wordt het diktatuur genoemd. De ware gelovige is altijd een toegewijde, de ware wetenschapper is altijd een rebel en de ware politicus is altijd een democraat. Hiervan afgeleid zou de ideale kulturele persoon een democratische en toegewijde rebel zijn: de gerijpte persoon is altijd kritisch over de andere autoriteit, zou zichzelf ook niet hoeven opdringen en het bestuur overlaten aan de democratische regel. De toewijding zou de vrije associatie van de mensen betreffen de alternatieven volgend van de geformaliseerde en informele samenleving bevrijd tot deze of gene dienst van orde of niet.

Na duizenden jaren zou een gerijpte kultuur niet het uitgekauwde opnieuw herkauwen uitdraaiend op dezelfde oude soort van oorlog etc. Als een schaakcomputer die de wereldkampioen verslaat, kan de wetenschap een programma van bestuur vormen dat niemand in het bijzonder meer is. De leiding die niemand is, is de accumulatie van onze ervaring. Net als met computers, is alles wat er nodig is geheugen, een hoge snelheid en een dynamisch programma van aanpassing aan de tijd en omstandigheden. De psychologie doet zich voor als de autoriteit niet wordt herkend of als men de filognosie, de liefde voor de kennis, mist. De uitdaging van een psychologisch spel aanvaardend heeft de winnaar altijd de ware autoriteit ontdekt van het zijn van een toegewijde en democratische rebel. 

 

           v) Denk er altiijd aan je tegenstander voor het spel te bedanken.

Het is een herenakkoord om respekt te houden voor de mensen die tegenstander waren in het spel, of ze nu werkelijk gewonnen hebben of alleen maar geloven dat dat zo is. Mensen die geloven dat ze kunnen verliezen of winnen wat betreft de realiteit van een eeuwige ziel, zijn vergeten dat gewetensvolle zelfherinnering niet beperkt is tot het eigen lichaam en dus niet werkelijk kan worden gewonnen of verloren. Het enige dat onwerkelijk is is de dood daar wat de tijd betreft verandering de feitelijkheid van het leven is. Maar niettemin zou er dankbaarheid voor het lichaam, het spel, de samenleving en de tegenstander in het spel moeten bestaan. Hoewel vorm niet eeuwig is, is materie zeker zo eeuwig als het bewustzijn ervan. Het enige ding dat telt is de continentie van de ziel door de veranderingen van de tijd heen. Het wonder ligt in de zelfherinnering die voortduurt over de dood heen. Het weerstaat de materiële logica die het discontinu verklaart. Het wonder bevestigt de principes van de liefde daar die de continuering van de zelfherinnering verkondigen. Eenmaal het ego geregeld hebbend zonder de valsheid en de 'niet-dit'-realisatie van leugens en bedrog, kan de liefde er zijn met al zijn zorgen en delen. Dit volgend is het mogelijk en zelfs verplichtte etiquette respekt te tonen nadat het spel van het opponerende ego beëindigd is. Ieder sportief of anderszins gespeeld spel zou moeten worden erkend als een toegangsdeur voor de werkelijkheid van de menselijke liefde. Zonder zou het spel van het leven de moeite van het spelen niet waard zijn en zou verlies ondraaglijk zijn. Hoe kan je een spel verliezen als alle deelnemers er liefde bij winnen om erin te delen en te zorgen? Een spel verliezend zou men zijn tegenstander moeten bedanken zeggend: 'dank je voor het spel', wetende dat het enige werkelijke verlies het verlies van de liefde voor het spel is. Een spel is niet slecht omdat je het verliest, een spel is slecht omdat je de regels mist. 

 

           w) Heb er geen hekel aan om een buitenstaander of een beginner te zijn.

Een ander probleem van alle goede sport is de afgunst: beginners en buitenstaanders kunnen dermate jaloers zijn dat men van het hele spel afziet of dat het zelfs verwrongen raakt en wordt verlaagd tot een vorm die niets anders dan onrecht betekent. Heer Spierbal probeert het te winnen van Mijnheer Moraal in een klassieke competitie die uiteindelijk wordt gewonnen door de morele meerderheid daar enkel opponerende kracht alleen maar vrede kan vinden in de vergetelheid der intoxicatie. De synthese van de spier die de moraal dient maakt de godheid die over de sport heerst. Alle sport staat in dienst van deze godheid die zelf een gerijpte toegewijde van de democratie is. De godheid is religieus altijd zelf een toegewijde van het volkomen geheel van God dat hij nooit helemaal kan dekken. Daarom is er klassiek altijd een veelvoud aan Goden of opperste zelfverwerkelijkers die model staan voor de beginners en buitenstaanders. Rechtgeaarden houden ervan om een goed spel te zien als buitenstaander of te beseffen dat er voor een beginner veel te realiseren is. De lol is er gewoonlijk vanaf als het spel eenmaal onder kontrole is: dan begint men te denken over een spel voor zichzelf daar alles zich moet ontwikkelen. Van meesterschap naar goddelijkheid is een grote stap echter waar de hele mensheid bij betrokken is. Zelfs iets eenvoudigs als een kookrecept kan de hele wereld veranderen. Iedere kleine verandering in de gewoonten van een menselijk wezen zullen resulteren in een complete verandering van dat menselijke wezen. Als b.v. niemand sigaretten zou roken zouden we een volledig andere soort van sociale cohesie en collectieve zelfverwerkelijking hebben. Vaak onderschatten mensen de impact en het belang van hun eigen bijdrage. Aldus bezien is zelfwaardering en zelfkennis zeer belangrijk. Als een ziel zou reïncarneren b.v. maar niet zijn of haar vroegere praktijken zou hervatten zou de mensheid zeker een belangrijke capaciteit verliezen. Dit geldt ook voor dieren wiens bijdrage tot de levensvreugde moeilijk valt in te schatten. Omzichtig zijn als buitenstaander relatief t.o.v. dieren of bomen of als een beginner t.o.v. andere gelovigen zou de mensheid een hoop ellende besparen. 

 

           x) Gok niet op uitkomst.

Deze regel heeft betrekking op de werkelijkheid van het eeuwige principe der soberheid. Vrede kan er alleen zijn met tevredenheid: wees gelukkig met wat je bent en hebt, verlang niet naar nog meer. Niettemin zet de evolutie aan tot een hogere, zeg meer gecompliceerde, staat. Deze schijnbare tegenstrijdigheid wordt begrepen vanuit de noodzaak niet te verdringen; de assertieregel die stelt dat iedere verdediging van het eigen belang niet ten koste mag gaan van anderen. Dienovereenkomstig mag de evolutie niet ten koste gaan van wat voorheen bestond. Van een zich ontwikkelende foetus leren we dat in de mens alle voorgaande stadia van de evolutie nog steeds behouden zijn. Van een amoebe ontwikkelen we ons tot een volledig aangepaste homo sapiens die niet stopt bij het vis of reptiel zijn. In de psychoanalyse wordt het mislukken van een gezonde evolutie gekend als verdringing terwijl het spirituele de persoonlijke emancipatie benadrukt vóór een collectieve omwenteling. De economie benadrukt het idee van een gerechte competitie sociaal-darwinistisch zijnde: hoewel het geen spijt heeft van verdringing en monopolie is het niettemin de overtuiging dat wedijver nodig is om te komen tot de best mogelijke dienstbaarheid. Het probleem van de economie in het bijzonder en de mensheid in het algemeen is, voor zover het het de waarde van de soberheid of het delen betreft, de neiging om te gokken; te speculeren op een uitkomst. Zoals eerder uitgelegd is in de misvatting van materiëel gewin het idee van het winnen vervat dat indicatief is voor de werkelijkheid van de overtreding. De speculant verdedigt niet, maar valt aan. Hij steekt zijn geld, energie en vermogen in het bouwen van luchtkastelen met als enig mogelijke werkelijke levensuitkomst de behoefte aan alsmaar meer. Dit definiëert het verlangen vóór de dienstbaarheid en haar schaduw van agressie (oorlog) vóór aanvaarding van dienstbaarheid (vrede). Daarom staat soberheid en de uitkomst van het delen ervan bekend als een basisprincipe of eeuwige waarde van de ziel met behulp waarvan men speculatie en gokken uit de weg gaat (afb.). In tegenstelling tot het vermijden van speculatie voor een uitkomst is er de speculatie ten gunste van de ziel: het definiëert intuïtie, inspiratie, het zesde zintuig, metafysische kennis, de intelligentie van het mededogen, de liefde van God en de wijsheid van de heilige geest. Zonder deze speculatie kon niemand een idee hebben van zijn oorspronkelijke aard. Strevend naar dienstbaarheid bestaat de missie van de zelfverwerkelijking eruit de authentieke relatie bloot te leggen, de eeuwige aard van de individuele ziel. Psychologen definiëren het, niet speculerend over de mogelijkheid van wedergeboorte, als de identiteit gevormd in positieve identificatie  

 

           y) Identificeer je met het eerbare.

Daar identificatie zowel het probleem is als de oplossing, is het van het grootste belang er de nodige aandacht aan te besteden. Als probleem heeft identificatie betrekking op de valsheid van de duurzaamheid van de materiële vorm terwijl wat betreft het positieve religieus de eer van de heiligheid, politiek de eer van het worden en wetenschappelijk de eer van de vaderlijke zorg. Aan dit positieve van de identificatie zou de natuurlijke optie moeten worden toegevoegd van de eer der zelf-evidentie. Om het volkomen geheel te respekteren in dezen is de werkelijkheid van het heilige, zelf-evidente, vaderlijk zorgdragende worden het object van de identificatie. Religieus mag men de Heer aanroepen, wetenschappelijk de biologische vader en politiek het hoofd van de staat. Maar van de natuurlijke zelfevidentie volgt men zijn hekel en liefde om te volgen of oppositie te voeren van het persoonlijke naar het onpersoonlijke. Hoewel het persoonlijke de weg van het leren in identificatie is, dwingt de gerijpte optie in de richting van de onpersoonlijke normen en waarden van het zich gelijkrichten met de onzichtbare verbindende ziel van de ziel: de superziel religieus God, wetenschappelijk de ware tijd of het ideale, ware zelf en politiek de bedoeling van de utopie genaamd.

Praktisch komt identificatie neer op het idee van wat heilig, in wording , zelf-evident en vaderlijk zorgend zou zijn. Heiligheid volgt uit de waarde van de reinheid. Niet enkel materiëel maar ook spiritueel gezien is het geestelijk zuivere gedefiniëerd als heiligheid voor zover het eerbetoon waardig is. Daar wat betreft de gerijpte optie geen namen kunnen worden verraden is men terwille van de wereldorde overgeleverd aan het onpersoonlijke object van eerbetoon. In feite moet de klok leren de individuele identiteit te representeren. God onpersoonlijk bezien in de vorm van de tijd kan en is aanbeden middels het uurwerk. Er is geen zinnig mens religieus of niet die zou twijfelen aan de status van de klok als de regisseur van de orde van de samenleving. We kunnen eenvoudigweg niet zonder. Derhalve de voorgenoemde serieuze bezorgdheid over alternatieven van klokkenbestuur en een voorstel voor een verbeterd ontwerp. Wat betreft de wording kijken we naar de geschiktheid van een goede vorm hetgeen ook een religieuze definitie is. Voor de zelf-evidentie van de natuurlijke optie zouden we geen verdere toelichting nodig hebben, kortweg validatie definiërend als een wetenschappelijk het-is-zoals-het-(van nature)is waarbij de discussie over welke vaderlijke zorg zou zij beëindigd met de waarde van de vrijheid. Het is de bedoeling een vrije keuze van tijdbewustzijn te hebben door middel van een instrumenteel respekt voor alternatieven. Het onpraktische van de natuurlijke chaos gekontrasteerd met een vrije keuze van pragmatische, religieuze, politieke of psychologische geïnspireerde paradigmata van tijdbeheersing (afb.) zou uiteindelijk eruit zien als een computerklok maar praktisch uitgewerkt zijn in de vorm van een eenvoudige aanduiding op de bestaande kalender en een alternatief gebruik van bestaande uurwerken en schema's zoals afgebeeld onder tabellen en ontwerpen. Zij die de liefde voor het alternatieve neurotisch noemen zijn erop gewezen dat hun eigen bekentenis naar het gemak van de standaardtijd ook als een dwangneurose kan worden aangemerkt. Zolang het hart niet de lagere konditioneringen van het lichaam naar het ego van een groep, de macht van een positie of het sexuele van de liefde domineert, is neurose (de ziekte van de zenuwen) de werkelijkheid

 

           z) Accepteer je glorie en verlies gelijkmoedig.

Gelijkmoedigheid is een grote verworvenheid. Het staat populair bekend als 'being cool', niet erg bezorgd zijn over de uiterlijke wereld of het materiële effect: hij die zijn kalmte verliest is de ware verliezer. Psychologisch is het je bedaardheid waarmee je het evenwicht bewaart. Winnen is een relatieve zaak en verliezen ook. De ziel is het mysterie van de kontinentie die ongeacht de toestand van het lichaam in werking blijft. Een dode persoon of een verliezer (van het leven) kan nog steeds zijn werking hebben in het hart van anderen en een pasgeboren baby kan nog steeds de hele wereld willen winnen een karakter tonend dat voor de rest van zijn leven niet verandert. Gelijkmoedigheid refereert rechtstreeks aan de werkelijkheid van God, de Heer, zelfverwerkelijking, persoonlijke interesse, ziel en rijpheid. Een jong kind kan zo rijper zijn dan een volwassene waardoor we geen standaardrecepten kunnen hebben voor het beoordelen van mensen.

Een overmatige bezorgdheid over winst en verlies is bewijs van onwetendheid over de werkelijkheid van de ziel. Men kan zeer gestoord zijn door deze onwetendheid zich niet bewust zijnde van de wereld van illusies waar men zich in bevindt. Hoewel goede sport een kwestie van vaardigheid lijkt te zijn is het de realiteit dat een goed spel alleen kan bestaan met mensen die bekend zijn met de wetenschap van de ziel. Het levensspel is gecompliceerd en niemand weet alle regels maar zeker is dat het duidelijk moet zijn, waar en wanneer men is, om een spel van tegenstellingen te kunnen spelen. Het is ook een spel om te ontdekken, waar en wanneer de meester van het spel zich bevindt. Om naar de meester toe gelijkmoedig te zijn is altijd het menselijk probleem uit zijnde op oppositie of niet. In te storten schijnt het onvermijdelijk gevolg te zijn van het leven daar niemand het volledige van het menselijk spel kan beheersen. Een sportief iemand kan geen andere mogelijkheid zien dan te lachen over de missers in het stripboek van het leven. Op een goede dag zal iedereen ermee klaar zijn te treuren over gedane zaken. Het spel onder ogen zien betekent ook het leven niet al te serieus nemen. 

 

 

  

ZOEKEN NAAR SPORT OP HET INTERNET:

Internationale sport links door Metacrawler sports: sportnieuws & sport discussie

:
  
Zoek in: Deze Categorie Alle Directories Sport Nieuws
 

         
       


  

check