Cole, Thomas (1801-1848)

De Reis van het Leven: Ouderdom

(zie ook Kindertijd en Jeugd)

1842

Olie op canvas

52 1/2 x 77 1/4 in (133 x 196 cm)

Duisternis en het eind van het leven, licht een nieuw begin. Dat is de symboliek van de tijd van het leven. Het licht is de kracht en aan het eind is dus de wereld in duisternis gehuld en valt uiteen in de onduidelijke schaduw van verval. Het enige ware licht dat blijft is het licht van de hemel, God, spirituele kennis en bevrijding. We zien het aan het eind van de tunnel. Deze tunnel is de materiële wereld. Dit is het klassieke idee van bevrijding; het overweegt niet echt wedergeboorte, zoals in het schilderij kindertijd van deze artiest. In dat schilderij is de wereld het licht waar de oude man naar op weg is. Daarom, hoewel hier niet getoond, is het thema de kringloop van geboorte en dood; het licht geeft de emotie weer waarin de artiest zich bevind. De wereld is niet echt de duisternis. De duisternis is het ongeloof dat er hemel op aarde kan zijn; dat paradijs en eeuwigheid zich in het licht bevinden en de eeuwigheid van het atoom zich bevindt in de eeuwigheid van de tijd. Oneindigheid is het kenmerk van licht. Moeten we weeklagen over het verval van stoffelijke zaken? Waar dood is, daar is ook wedergeboorte. In dit schilderij staat dus het licht voor de hoop op een betere wereld, de wereld zoals gezien in de kindertijd.

(Text in English)

Munson-Williams Proctor Institute, Utica, New York

 

Studie in detail

Artchive


©
Time Art Gallery/hall 2